Markthal Rotterdam
Niets is zo veelzeggend over de cultuur van een land als hun markt. En bijna iedere wereldstad heeft wel een overdekte food market, ook Rotterdam sinds oktober 2014. We waren er al een tijdje nieuwsgierig naar. Als je een culture addict en foodfan bent (ja, dat zijn wij…) lonkt elke gelegenheid om je te vergapen aan en te proeven van de meest heerlijke lekkernijen uit de hele wereld. Als je dan claimt “het meest diverse foodaanbod van heel Nederland” te presenteren, beschouwen wij dat als een uitnodiging!
Er doemden ons direct beelden op van bekende Zuid-Europese markthallen met hun natuurlijke buzz. Dat is ook waar de Rotterdamse markthal gedeeltelijk door geïnspireerd is volgens hun website. Het roept alleen ook de vraag op, hoe maakbaar cultuur is. Om daar achter te komen toog Pure Streken naar de Markthal in Rotterdam. De verwachtingen waren hooggespannen…
Datum: dinsdag 17 februari 2015
Locatie: Ds. Jan Scharpstraat 298, 3011 GZ ROTTERDAM
Architectuur
Wij houden van Rotterdam. De prachtige, innovatieve en gewaagde architectuur van deze stad staat op eenzame hoogte in Nederland en zet ons kleine landje wereldwijd op de kaart. De Kunsthal en De Rotterdam van Rem Koolhaas en de Kubuswoningen van Piet Blom zijn uniek in hun soort. Daar mag de Markthal van MVRDV zich nu ook bij voegen.
“Markthallen, waar boodschappen doen een belevenis is”, zoals ze zelf zeggen. Indrukwekkend is het zeker. De bijzondere vorm van de Markthal oogt supermodern en misstaat daardoor niet in het opkomende, en even zo moderne, Laurenskwartier. De markthal is gevestigd in een zestig meter hoog hoefijzer, uitgevoerd in natuursteen en voorzien van ramen. In de overkapping zijn 228 huur- en koopappartementen gebouwd en de kopgevels worden gesloten door glas. Daardoor komt er geen wind of kou binnen en heb je toch het gevoel buiten te zijn. Best fijn, want er waaide een straf en kil windje tijdens ons bezoek.
Nog indrukwekkender vonden we de binnenkant van het gebouw. Kunstenaar Arno Coenen creëerde tegen de hoefijzervormige achtergrond de “Hoorn des Overvloeds” met een oppervlakte van 11.000 m2. Zodra je de Markthal ziet liggen word je al getroffen door de explosie van licht en heldere kleuren in de digitale afbeelding van sterk uitvergrote vruchten, groenten, granen, vissen, bloemen en insecten. We waren oprecht onder de indruk…
De Markthal was een van de vijftien nominaties in de categorie architectuur van de Designs of the Year Award 2015, die werden uitgereikt door het Londense Design Museum. De eerste prijs ging naar het UC Innovation Centre.
Willen we een markthal?
Eten is hot en de wereld gonst van de foodinitiatieven. Van foodevents, rollende keukens en versmarkten tot culifeesten, culinaire en agrotoeristische reizen, kookworkshops en pop-up restaurants, we krijgen er geen genoeg van. Zo bekeken past een markthal met “het meest diverse foodaanbod van heel Nederland” daar prima in.
Anders dan andere steden in Europa kende Nederland geen overdekte markthal. In cosmopolitische plaatsen als Barcelona, Athene en Londen zijn markthallen een gemeengoed en komen voort uit een lange traditie. Die hebben wij niet in Nederland. Ja, we hebben wel een markttraditie, maar niet overdekt! Echt Nederlands is de buitenmarkt met stalletjes van houten planken en een plastic zeiltje als afdak, met marktkooplui die hun longen uit hun lijf venten en weer en wind trotseren. Die gezellige ontmoetingsplaats, waar onze gulden een daalder waard is. Van oudsher een plaats waar de lokale bevolking tegen goede prijzen haar dagelijkse boodschappen kan doen. Misschien is een overkapping geen luxe met het wispelturige klimaat in ons land, maar kan het concept tippen aan de ‘echte’markt?
De Markthal onder de loep
Binnen op de marktvloer vind je 100 versunits, 15 foodshops en 8 restaurants. Het eerste wat ons opviel was de orde en netheid in de hal. Gek genoeg niet iets dat wij associëren met een versmarkt. Door de hoogte van het plafond (60m) en de ruime gangen is er een overzichtelijk en schoon geheel gecreëerd. Behalve het geroezemoes van de bezoekers waren er geen uitgesproken geluiden te horen.
De ‘kramen’ waren geen kramen, maar hadden meer weg van beursstands. Ze zagen er gelikt uit, net als de producten die verkocht werden. En daar viel ons toch op dat het veel van hetzelfde is: vlees, droge worsten, vis, kaas, groenten en noten, met hier en daar een uitspanninkje om iets te eten of te drinken. Ook koffiebonen, allerlei soorten thee en ijs zijn verkrijgbaar. Veel van wat aangeboden wordt ligt in het luxe segment, is biologisch en komt rechtstreeks van de producenten. Allemaal lekker, maar daarmee is onze euro hier helemaal geen anderhalve euro waard was, eerder andersom! Wij denken dan ook niet dat de lokale bevolking hier dagelijks te vinden is om boodschappen te doen.
La Boqueria van de Lage Landen?
Een authentieke markthal, zo eentje als je in het zuiden van Europa veel tegenkomt, is de Markthal in elk geval niet. De sfeer die daar hangt is niet gemaakt, maar organisch tot stand gekomen. Op dat soort markten zijn het niet alleen de producten die de sfeer bepalen, maar voel, proef en ruik je ook de jarenlange tradities. Die markthallen zijn niet uitgedacht, gestileerd en schoon, maar rommelig en doordrenkt met ondefinieerbare geurtjes. Daar verandert een bezoekje al snel in een ontdekkingsreis met schatgraven, zeker wanneer je iets onbekends voor een habbekrats op de kop tikt wat ook nog eens zalig smaakt!
De Markthal in Rotterdam lijkt meer op de nieuwe, luxe concepten, die te vinden zijn in Noordeuropese steden als Stockholm en Kopenhagen. Een verkoopplaats voor producten in het luxe segment en een toeristische trekpleister – de merchandise winkel maakt dat duidelijk. Zelfs het oude Mercado San Miguel in Madrid heeft zich na de verbouwing bij dit concept aangesloten. Misschien heeft de oorspronkelijke markt zijn langste tijd gehad? Dat zou jammer zijn…
De markthal is geen markt
De markthal is een prachtig gebouw met daarin een mooie, permanente versbeurs. Leuk om een keer gezien te hebben, niet goed voor de portemonnee en wat ons betreft niet voor herhaling vatbaar. Prima dus als toeristische attractie, maar niet te vergelijken met originele markthallen als La Boqueria in Barcelona of Varvakios in Athene.
Wij misten de sfeer, de geuren, de herrie, de drukte, het venten, de verrassingen en eigenlijk alles wat een markt in onze beleving een markt maakt! Versexpositie of Gourmethal zouden beter gekozen namen zijn, want een markt is de markthal wat ons betreft niet. Blijkbaar is dat soort authenticiteit niet maakbaar en misschien moet je dat ook niet willen. Gelukkig stond er buiten voor de deur een originele weekmarkt, waar we nog een tijdje heerlijk overheen hebben geslenterd …
Bereikbaarheid: Met de trein naar station Blaak, aan de goede kant uitstappen en je eindigt voor de ingang. Met de auto kan ook, er is een parkeergarage direct onder het gebouw.
Openingstijden: maandag-zaterdag van 10.00-20.00 uur (op vrijdagavond koopavond tot 21.00 uur) en op zondag van 12.00-18.00 uur. De restaurants zijn langer open.
Markthallen in Zuid-Europa die echt leuk zijn!
BARCELONA: La Boqueria (1853)
Deze overdekte markthal ligt aan de Ramblas boulevard. De lokale bevolking doet echt zijn dagelijkse boodschappen op de Mercat de Sant Josep de la Boquería en de prijzen zijn zoals je verwacht van een markt. De authenticiteit spat er vanaf en juist daarom kan de markt ook rekenen op veel aandacht van toeristen. Hier draait het niet om schoonheid, maar om verse, tongstrelende ingrediënten waar je heerlijk mee kunt koken. Het zoeken naar de kraampjes in de wirwar van passages en de drukte is onderdeel van de onvergetelijke ervaring!
ATHENE: Varvakios Agora(1886)
In twee 19de-eeuwse markthallen in het centrum van Athene – tussen Omonia en Monastiraki – ligt de Varvakios Markt. Hier strijden aanbieders van vis en vlees in een onstuimige en opgewonden sfeer om de gunsten van de voorbijgangers. In de omliggende straten krioelt het van specialistische kraampjes en de kooplieden, klanten, maar vooral de producten zelf, leveren een kleurrijk en levendig schouwspel op. Onbekende vissen uit de middellandse zee, hangende geiten en schaapjes en kleurrijke groenten, fruit en olijven laten het water in je mond lopen. Proeven mag 😉 van dit fantastisch aanbod van producten, die de finesse en complexiteit van de Griekse keuken tonen.
Spot on! Geen markt gevoel maar wel heel fijn voor foodies. Complimenten voor t artikel.